Ze moeten altijd mij hebben!
Wil je probleemgedrag, leerproblemen en psychische problemen daadwerkelijk verminderen, dan is het lezen van mijn boek of e-book een aanrader. Het biedt je een wat andere benadering dan gebruikelijk op dit soort problemen, namelijk vanuit de onrechtvaardigheid die kinderen en jongeren zien en ervaren op school, thuis en in de bredere omgeving. Dan blijkt dat de puberteit dé periode is dat jongeren van dezelfde leeftijd bij het zelfde gedrag ongelijk worden behandeld. Het is niet vreemd dat veel probleemgedrag juist tijdens de puberteit start, verergert of afneemt!
Die onrechtvaardigheid hoorde ik keer op keer als een kind of jongere uitriep ‘Ze moeten altijd mij hebben!’, ‘Het maakt toch niet uit wat ik doe, het is nooit goed!’ en ‘Het is niet eerlijk!’ Ik zag dat er regelmatig een (grote) kern van waarheid in die uitspraken zat. Zelfs bij goed gedrag kregen ze regelmatig straf. Wat een frustratie! Temeer daar een groep andere kinderen en jongeren meestal wegkwam met (erger) negatief gedrag.
Mij viel bovendien een terugkerend ‘profiel’ op: ze vielen doorgaans al vanaf jonge leeftijd negatief op of wilden dat juist niet en probeerden iets te verdoezelen (zoals niet goed kunnen lezen, problemen thuis). Vaak betrof het beide aspecten. Ze hadden meestal een stevig temperament, een sterk rechtvaardigheidsgevoel en ze voelden zich heel onrechtvaardig behandeld.
Daarom onderbouw ik in mijn boek de genoemde uitspraken met resultaten van wetenschappelijk onderzoek. Dat doe ik aan de hand van het gevonden profiel. Toepassen van rechtvaardige ‘procedures’ heeft veel potentie voor gedragsverbetering en goede leerprestaties.
Ik heb geprobeerd een goed leesbaar boek te schrijven, waarin ook voorbeeldsituaties zijn opgenomen. De kaft van het ebook is anders vanwege digitale zichtbaarheid, de inhoud hetzelfde.
Het boek kost 21,80 E en het e-book 10 E ( zit ook in de kobo plus collectie).
Nieuwsgierig? Klik dan op preview of op de knop ‘bestellen’.
Je kunt het natuurlijk ook bestellen via gebruikelijke kanalen, zoals (web)winkels van Ako, De Kler, Bruna, bol.com of de fysieke boekhandel.